Monday 13 October 2014

Decoupage: Kotak Jam

     Tetibe tergerak ht nak bkk almari meja solek sbb rasanya mcm aku prnh decoupage kotak...tp x ingt kotak ape...ha...dh nmpak pun...rupa-rupanya kotak jam en suami masa kawen dulu...memang la dah x ingat sbb buatnye last year. Hmm aku simpan keronsang kat dalam kotak tu...hihi lg pun keronsang tu aku jarang pakai...kotak jam ni bhnny bkn kayu atau kertas...tp aluminium...jadi kaedahnye aku guna kertas pasir untuk hilangkan warna pada kotak jam ni...so kt kena gosok sampai agak2 color pd kotak tu hilang...
     Then, baru la kt buat mcm biasa sapukan cat putih pada keseluruhan kotak and biarkan kering...kemudian aku sapu lg skali cat putih tu sbb nk kotak tu nmpak lbh rata lagi...tggu hingga kering lagi...okay langkah seterusnye mcm biasa...gunting, acukan kat mana kt nk letak n then sapukan matt sealer...tunggu sampai glue kering baru la sapukan gloss....baru la nampak shining...bling...bling...hihi
     Hmm camtu la kaedahnye...sumber napkin ni aku beli dari MULTIFILLA kt balakong...masa ni baru mula2 nk blaja kannn. Kalau korang tengok betul2, antara bahagian penutup n badan tu ada napkin yang bercantum kan...yg tu mudah je...masa nk tampal napkin, pastikan penutup tu berada ats badan (x perlu bukak penutup)...errmmm korang paham kan maksud ayt aku ni...hihihi...k sambung balik ye...then ambil hasil guntingan napkin n tampal ye kat bahagian yg bersambung tu. Lepas tu sapu gloss n tunggu hingga kering...yg ni korang kena hati2 sikit...ambil pisau(make sure yg tajam) n potong antara bahagian penutup n badan td...tadaaaa...dh jd....cumanye kotak ni hasilnya x berapa kemas...tambah2 kt bahagian cantuman tu. Tapi apa2 pun ni kira aku dh berjaya la kn...so harap lps ni aku dpt bt much better than this nnt.
     U olls semua selamat mencuba...daaa...;)





No comments:

Post a Comment