Wednesday 15 October 2014

Kongsi resepi: Ikan Masak Kicap (ala utara)

    As salam n hi...hari ni aku nk syer satu resepi yg ringkas saje n resepi ni actually aku blaja dr mak...hihi al maklum la skarang ni aku kn fikir masakan yg sesuai utk ank2 mkn jugak...aku mmng suka pedas...kalau masak mesti nk letak cili banyak2...huh baru sedappp...tapi utk anak2 terpaksa la cari resepi yg sesuai kannn...ok korang boleh cuba resepi ni ye...biasanye aku masak kicap macam biasa je tapi yg ni aku blaja ngan mak sbb tgk ank2 laju je mkn...hihihi

IKAN MASAK KICAP (ALA UTARA)
Bahan-bahan (3-4 org makan)
Ikan kembung (atau jns ikn yg sesuai pun boleh)
Bawang besar 2 biji  *
Bawang putih 2 ulas *
Halia 1 inci *
Jintan manis 1 sudu besar (perlu ditumbuk dulu) *
Asam jawa
Kunyit
Garam
Gula

Bahan yg bertanda * perlu diblend ye

Bahan untuk hiasan
Bawang besar 1 biji
Daun bawang
Cili merah

Cara-cara
1. Panaskan minyak dan goreng ikan separuh masak. Ikan digaul dengan garam dan kunyit terlebih dahulu.
2. Bila dah siap goreng, angkat dan toskan ikan td.
3. Tumiskan bahan yang diblend tadi hingga garing. Sambil2 tu kena kacau supaya tidak hangit.
4. Bila dh agk2 kering, masukkan air asam jawa (boleh tambah air if nmpk kuah sikit)
5. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
6. Masukkan ikan dan bawang besar (dipotong bulat). Pastikan kuah tidak terlalu cair ye...
7. Akhir sekali taburkan daun bawang dan cili sebagai hiasan.

TADAAAA!!!! ni la hasilnye...sedia utk dimakan...selamat mencuba ye...

No comments:

Post a Comment